suddrik

Dagbok från Amerikatt

Road trip 20 oktober, 2008

Filed under: 2. Living in America,Barnen,Mat & dryck,Resa — Suddrik @ 20:43

Jag älskar verkligen Sverige och sveriges natur. Men naturen är otroligt nog vackrare här, och mer varierande.

Vägen till Leavenworth gick till stor del mellan berg. Jag såg bara en tunnel och kort sträcka som sprängts ut, i den utsträckning det gick hade man låtit vägen slingra sig naturligt. På vår sida av bergen var det bördigt med tät växtlighet, mossklädda stammar och täta träd nära vägen. Det var helt rätt att åka nu, höstfärgerna målade landskapet i vackra, klara färger. Bredvid vägen strömmade en flod förbi nästan hela vägen.

Jag vet inte om jag lyckats fånga på en endaste bild hur vackert det verkligen var, men vi var helt tagna. Till och med barnen utbrast då och då att det var vackert. Idag blir det bild-orgie.

 

Jag älskar de här balla broarna, både när de är nya och gröna och när de är gamla och rostiga.

 

 

Tidigare nämnda tunneln

 

   

 

Alva skrattar så hon kiknar åt hur hon hängt ankan på tårna. ”Helt crazy är jag.” Sanna är lite mer down to earth och övar på att knyta rosetter, men stor-povvens halsduk är för tjock. Båda var löjligt duktiga i bilen.
 

 

Här syns spår efter en skogsbrand. En lång sträcka kantades vägen av svedda eller helsvarta, döda träd. Det var otäckt men samtidigt vackert.
  

 

Så nådde vi Leavenworth. Vi försökte dra ner på förväntningarna. Viktor hade läst på men jag hade bara bekantas ord i minnet; en genuin tysk stad med tyskättlingar. Och visst var det vackert, men jag märkte rätt snabbt att genuint var det definitivt inte. När jag klagade över att jag erbjöds en bratwurst när jag bett om wienerkorv berättade Viktor att man tydligen bara bestämt sig någon gång på 60-talet för att man behövde en gimmick och så byggde man en Bayern-influerad by.

Och visst var det helt turistinriktat. Det var Oktoberfest den här helgen men vi var där tidigt på fredagen och åkte innan superi-tälten öppnade. Vi promenerade längs shoppingstråket och det var mat, mat, 60% restauranger av något slag (från bratwurst till choklad och glass menar jag då, men hur mycket kan folk äta lixom?), 30% souvenirer och 10% ”övrigt”. I den pyttiga byn fanns t ex 2 gammaldags fotostudior, de flesta byar har väl inte en enda? 🙂 Vi tog förstås! Bäst var ju att jag faktiskt hittade wieners till slut! Är det nåt som amrisarna är urdåliga på så är det korv. Det enda ätbara jag hittat är kalkon-hot dogs. Kan inte låta bli att garva åt mig själv, jag har ju nosat reda på alla mina måsten hemifrån, jag har leverpastej, kräftor, mannagryn, knäckebröd, tunnbröd, skumbollar (mums-mums alltså), etc. Jag är sjuk.

 

 

 

 

Lunch på Gustav’s
  

 

Lite hus
  

 

Det här är bara töntigt. Men, vi fick oss ett rejält gott skratt. Det fanns förstås fler, men den här var töntigast. Alla affärer hette något … Haus.
 

 

Barn ska vara lite geggiga. Gärna av glass.

 

Sen drog vi. Vi skulle sova i Lake Chelan eftersom det pga Oktoberfesten var packat, i dubbel bemärkelse!, i Leavenworth. Det visade sig vara mycket bättre, vi var glada över att få åka vidare.

På andra sidan bergen, eller där de åtminstone blir lite lägre, är klimatet helt annorlunda. Nära Leavenworth snöade det redan i början av oktober, (i skrivandets stund faller snön i Peter’s Pass, det ser ut att vara en decimeter redan,) men efter bergen är det öken. Vi kände till detta, men förvånades ändå stort. Tog med en skylt också så ni i Sverige skulle få lite USA-feeling!
 

 

Jag trodde naivt att det inte skulle finnas behov för vintertid här, men det var kolsvart klockan 7 pm. Det är konstigt. Varmt ute, men ändå höstlöv överallt och mörkt. Sanna är pigg å glad.
 

 

Chelan är en kobojsarstad. Man kan lätt se det framför sig, cowboys som rider på sandiga gator och ett par salooner istället för asfalt, Safeway och micro-biograf. Tyvärr blev inga bilder bra.

 

Barnen älskade hotellet av någon underlig anledning.
(Nej, de får varken hoppa i sängen eller titta på tv i den hemma.)

 

Vi käkade frukost på hotellet och jag blev lite irriterad över att det inte fanns någon mat, bara bullar. Det fanns våfflor och Eggo’s (vilket också är våfflor för den oinvigne) och bagels och olika bullar. Påläggen bestod av sylt och sirap. Det fanns ett antal olika färgglada flingor. Det fanns yoghurt med mer socker än yoghurt i, jag läste inte på innehållsförteckningen, smakade och höll på att spotta ut igen. Det enda jag kunde äta var äggen och håll i er, de hade inte kokt dem själva. De ligger färdigkokta 2 och 2 i små hårdplastpaket, i restaurangen hade man lagt dem på is. Både gott och miljövänligt… eller hur! Jag hittade ingen vidare tepåse, tänkte att den jag fann fick duga men, naturligtvis smakade det kaffe av vattnet.

Det var blåsigt på stranden, och innan solen kom fram ordentligt vid 12-tiden var det rätt kyligt. Vi hoppas få återvända när det är sommar igen, då är det nog riktigt jäkla fantastiskt.

 

Alva hittade en jättestor ”krita”, drivved av ceder. Vi gillade den alla tre och tog med den hem.
  

 

Yey, USA.
 

 

Druvodling nära hotellet. Vi kikade och smakade på druvorna som var äckligt söta, små och fulla med kärnor, med andra ord inte avsedda för att ätas. Det fanns provsmakning av vin, men det är ju f*n inte gott! Hellre juice. Vi kelade med getter, Sanna blev så förälskad. Jag gick in och frågade lite försiktigt ”that black goat, is he supposed to be out or… did he escape…?” Den hade smitit. Det fanns lamor också, och äppelträdsodling. Alva var galen i de läskiga vindruvorna och i fallfrukten under äppelträden. Det var ett roligt besök, såna här saker är de jag uppskattar allra mest! Det saknade jag alltid när jag var liten, hur man var nyfiken på saker och inte fick stanna. Nu får jag – och gör det!
   

   

 

Dags att åka hem igen.

 

Så var det lite skogsbrand. Lukta illa.
  

 

Yey USA. Känns bekant…?

 

Jag tror det blev 52 bilder = kortlek!

 

3 Responses to “Road trip”

  1. Barbro Says:

    Det låter som semester när man ser vad ni gör. Ser helt fantastiskt ut. Ni kan väl inte jobba båda två med allt som ska hinna ses och upplevas. Fast även fest varje dag blir vardag.
    Skogsbrand luktar det hos oss också. Grannens hus brann ner till grunden för ett par veckor sedan och jag har fått brandmannakalendern…
    Så, detta är vad jag igen har ägnat min lunch åt igen eftersom jag har hoppat över några läsdagar.
    Kramen, Barbro

  2. Barbro Says:

    Hoppas ni har haft en bra dag idag också.
    Linnéa har frikväll och ligger och läser skvallertidning, Selina ska skjutsas till träning som hon har mellan 20.30 och 22! Själv skall jag njuta av en timmes Desperate Houswives och jag antar att Thomas ligger i mitt knä under tiden.

    Krama de små och ha det bra idag.
    Kramen till er stora också, Barbro

  3. Ullis Says:

    Så vackert det är!
    Arngrim och Stickan hälsar till alla, dom mår så fint så:)
    Kramisar


Kommentera

