suddrik

Dagbok från Amerikatt

Piggare 6 oktober, 2008

Filed under: 2. Living in America,Barnen,Mat & dryck,Träning — Suddrik @ 21:24

Jag älskar mitt gym också. Det är lagom stort, trevligt, har bra klasser och barnvakt. Ungarna var skitarga när vi skulle sticka igår efter att de skrivit in mig, så jag trodde att det skulle gå bra. Egentligen hade jag tänkt ta det när Sanna är i preschool, men insåg att det är bra om Alvan får Sannas sällskap i början. Det visade sig vara ett genidrag. De lekte för fullt när jag kom för att hämta dem och ville förstås inte gå idag heller. Nu är jag nöjd. För första gången sedan vi kom hit ville jag inte sova vid stoppljusen. Jag tror inte att någon fattar hur lycklig jag är just nu.

Ungarna har tjatat efter farmors kesobollar. Försökte mig på det idag efter att ha fått receptet, men att hitta mannagryn som det ska vara i var omöjligt. Jag har hittat mannamjöl, men jag hade redan köpt en sorts vetebas till någon kosher-rätt som också var i bollform. Matzobollar som den rätten heter skulle jag nog ha lyckats bättre med, för det höll inte ihop riktigt. Dessutom följde jag Sannas instruktioner eftersom hon hjälpt farmor många gånger, och det var dumt. Det blev någonting till slut i alla fall, och tydligen ätbart också. Sanna tryckte i sig 3 bollar, Alva bara 2, men hon vräkte på massor med gräddfil å andra sidan.Jag har också gjort närmare 30 kåldolmar och med Knorrbuljongtärningar i så smakade de exakt som hemma, trots att jag använde kalkonfärs istället. Partymaten. Nu längtar jag bara efter wieners, ska dra in till Pike Place någon dag, där ska det finnas nån tüsk.
Apropå tyskar så har jag sprungit på två amrisar som vill prata tyska med mig. Jag kan, men jag blir förvirrad av ett tredje språk. Går väl över när jag vant mig vid engelskan, men nu när det var andra gången så kunde jag åtminstone svara på tyska istället för bara hick-liknande stakanden och sedan engelska.

 

Jag har hört att yttrandefriheten är rätt stor här, men köpte väl inte riktigt att det skulle vara någon skillnad, särskilt inte i respekten för andras. Bland annat sätter många upp stora skyltar utanför sina hus, på vilka namnen på den de röstar på finns tryckt. Jag skulle inte våga sätta upp något sådant hemma, inte på något, jag är för orolig för sabotage av något slag. För några dagar sedan pratade de på Seattle-nyheterna om hur två individer fått sina skyltar söndersparkade och klottrade på. Jag såg det inte som en nyhet, snarare en självklarhet. Men de snackade en bra stund, det var tydligen en nyhet här.

 

Det har börjat regna här.

 

Jag får ju inga eller jättefå kommentarer! Särskilt från vår skitfamilj… Skriv nåt ibland, annars slutar jag. *morr*

 

6 Responses to “Piggare”

  1. Då får väl jag kommentera då, och skriva: gud vilken söt bild! Jag är så glad att det äntligen blivit höst, fast jag trodde jag skulle blåsa bort i morse (ett råd: undvik downtown Seattle när det blåser som mest, 2nd-4th Avenue funkar som vindtunnlar.)

  2. Barbro Says:

    Men hallå, skäll inte… Här kikar jag in emellanåt men jag sätter ju inte ens på datorn varje dag. Till helgen försöker jag läsa allt men annars tittar jag i första hand på de underbara bilderna.
    Vov, vov och go’natt!

  3. annika Says:

    Det är jättekul att läsa, det är kul att följa hur ni har det och dessutom se om man känner igen sig. Ha det gott

  4. Cecilia Says:

    Jag tittar också in men brukar inget säga…jag läser i tysthet.

  5. Farmor Says:

    3 kesobollar är mycket. Alva åt tidigare bara en. Jag själv har aldrig ätit mer än 3st. 8 matskedar mannagryn, jag har stor matsked och jag tar rågade. Om barnen har ätit, har du lyckats med maten. Det är kul att se, vad ni gör. Jag saknar er!

  6. Peter Says:

    Ingen kommentar…


Kommentera

