suddrik

Dagbok från Amerikatt

En helt ny värld utanför fönstret 30 september, 2008

Filed under: 2. Living in America,Barnen — Suddrik @ 9:47

Jag såg just en kolibri utanför fönstret! Vi har en björk 1 meter från fönstret, perfekt titt-avstånd. Pippin var liten, max 5 cm plus kanske lite stjärtfjädrar. Jag trodde att det var en asstor insekt först! Jag har aldrig sett en kolibri förr och trodde bara att de fanns i Sydamerika, men de lever och förökar sig tydligen i hela Washington state. Den stod verkligen still i luften!

Innan jag hunnit skriva klart dök nästa nya art upp, och jag tror att det kan ha varit den här, Belted Kingsfisher: http://www.waders.org/photos/washington/2002-11-29_12-07-07.jpg även om jag tyckte att den var svartare. Tuppkammen såg exakt lika ut dock, jag kanske såg en hona? Eller så minns jag fel på färgen.

Vi kollar på Handy Manny på Playhouse Disney (eller var det Playboy? Nej, Penthouse? Skitnamn…) Ungarna hajar förstås inte allt och frågar om ord lite då och då, hår, hammare, osv.
Sanna frågade just ”vad heter fot på engelska?” Jag svarade och de skrattade.
Alva: ”vad heter musling på engelska?” Jag blev tvungen att tänka. ”Vagina”. De asgarvade.

Alva får massor av mat i sitt fina hår, särskilt runt ansiktet. Tyvärr är hon förfärligt håröm, vi får varken borsta eller tvätta. Jag vill göra tofsar för att få bort håret från munnen, men det är svårt att övertala henne. Jag har sagt ”Pippi-tofsar” i några veckor, det har gått bra och hon har varit så stolt. ”Jag är Pippi Långstrump!” utbrister hon stolt flera gånger. Men idag var Pippi ute av någon anledning. ”Vill du ha kaninöron istället? Som den lilla kaniiiiiinen?” Det gick bra. Det är faktiskt rätt bra att vara hemma med barnen, man lära känna dem. De är faktiskt riktigt trevliga. Ibland i alla fall.

Alva höll på att klänga på stolen igår. Vi ber dem vara försiktiga hela tiden och den här gången gick det illa. Hon slog i hakan tror vi, bet sönder insidan av kinden, läppen och idag har hon fått en blåsa på utsidan av underläppen, precis ovanför hakan. Inte vackert!

Just nu är det halvklart och kallt ute, bara 12 grader. Prognosen säger 21 grader kl 11 och 27 grader kl 14 och de har haft hyfsat rätt hittills. Ibland kan de ligga en dag före eller efter, men hittills har t o m 5-dagsprognoserna stämt. Det blir Idylwood och bada idag! Det är 1/10 imorgon. Vilken lyx!!

 

Kommentera

