suddrik

Dagbok från Amerikatt

Housewifes 10 september, 2008

Filed under: 2. Living in America — Suddrik @ 21:04

Idag har vi badat lite. Berättade tidigt för barnen att vi skulle iväg och träffa andra barn, så de bad själva om att få gå upp och åka iväg. Tanxade ut till Sammamish till Cecilia som var helt otroligt trevlig. Ungarna njöt, lekte med barnens leksaker, sedan vatten, till slut barnen. Den ena pojken heter Jonathan vilket är flickornas, särskilt Alvas, favoritnamn. Alva säger dock Jonathand. Deras hus var en enormt american dream-villa och efter att ha bott här i ett år så var C rena uppslagsverket i produkter, tjänster och uppehälle i allmänhet. Det tog inte många minuter förrän vi lät som äkta hemmafruar och diskuterade snygga karlar. Läskigt med tanke på att jag aldrig gör det… och jag gjorde mig definitivt inte till, hahaha! Men, går man hemma hela dagarna och de enda karlar man egentligen ser under veckorna är knegare och t ex husläkare så, what to do?

Handlade på Whole Foods Market på hemvägen, storfavoriten. Notan slutade dock på smaskiga $170, så jag kanske borde välja Freddan tills basförrådet är fyllt och komplettera med ekoprodukter därefter. Å andra sidan får vi ju $3000 i startkapital. Jag hade med mig ekokyckling, hel och 8 klubbor, massor av grönsaker och ostar och yoghurtar. Nja, det mesta av osten är redan slut tack vare efterlängtad sallad till middag, jag har inte orkat leta grönsaker tidigare.
Annat man kan fresta (lillasyster speciellt) med; närproducerade jordgubbar och blåbär, (amerikanska alltså, våra svenska blåbär som jag föredrar heter hurtleberries,) godisgoda kaninformade kex, persikor stora som grapefrukter, flera sorters äpplen, havregryn osv… samtligt ekologiskt.

Körde fel på hemvägen men fixade till det genom alternativ väg. Sånt gör att man känner sig hemma!

Något jag älskar är hur jag som inte har någon annan att prata med än barnen aldrig behöver känna mig ensam. Härliga, härliga amrisar som pratar med en hela tiden. De pratar mycket om sig själva förstås, men de lyssnar också och tycker att det är roligt att man har kommit hit. Dessvärre har inte flickorna hittat några att leka med än, det finns bara 1 annan flicka som badar i poolen. De har bara lärt sig 1 ord sedan vi kom hit och det har jag lärt dem för att kunna säga någonting till flickan, samt en pojke som vi träffade igår. Spasiba. Nämnde jag att många i området är här tillfälligt? En kvinna sa ”pratar ni svenska?” idag. Visade sig att hon var fransyska men läste sitt sista år på högskola i Sverige på KTH 1992, nu bor hon i USA sedan 9 år tillbaka. Jättekul! Hon kunde riktigt hyfsad svenska, jag blev verkligen impad, 1 års uppehälle i Sverige för 16 år sedan och det satt kvar så pass som det gjorde!

 

Kommentera

